Tot
just comencen les vacances de nadal i totes esperen els regals que ja fa mesos
que han vist i demanat als catàlegs i anuncis publicitaris de joguets. En
aquest marc, des del col·lectiu feminista i anticapitalista Dones en Lluita
Castelló volem fer palesa la nostra oposició enfront d’un sistema que aboca
a la discriminació per raó de gènere a les xiquetes i xiquets des de ben
menudes.
Aquesta
discriminació la trobem no només a la televisió, sinó també als catàlegs
impresos en paper, que encara dia d'avui segueixen reproduint aquella
diferenciació ja caducada de color rosa i blau per a xiquetes i xiquets. Tot i
això hi ha estereotips més subtils que els del color i necessitem combatre’ls
per a que les nostres menudes puguen desfer-se dels rols de domini i submissió.
Referint-nos
als anuncis televisius, la determinació d'un joguet com a masculí o femení,
esdevindrà la base de la perpetuació dels estereotips de gènere, dels rols
patriarcals, i de les categoritzacions i divisions de tasques, que coarten la
creativitat i el desenvolupament, professional i socioafectiu dels xiquets.
Per
més que algunes veus vulguen fer-nos creure que la igualtat ja està assolida,
la comercialització sexista dels joguets infantils és una mostra més de la
falsedat que amaguen. La publicitat continua diferenciant rols que xiquetes i
xiquets han de tindre a la societat, perpetuant la desigualtat que el sitema heteropatriarcal
defensa. Mentre que els jocs de moviment i construcció
segueixen destinant-se als xiquets, amb eslògans motivants i colors vius, veiem
com a les seccions de jocs de cures (nines, cuines, aparells per rentar,
maquillatge, etc.) i simulació d'imatges domèstiques segueixen tenint una
presència molt majoritària les imatges de xiquetes -transmetent així que no és
un espai permés o adequat per a ells- i predominen els colors suaus, i els
missatges de dolçor i passivitat. Així a les xiquetes se les imposa a través de
les joguines la cura i la llar, la maternitat i també ser la més bonica i estar
sempre perfecta.
És
així com volem acabar amb la discriminació professional i salarial, o amb la no
conciliació de tasques familiars i domèstiques?
En
aquest mateix sentit, el bombardeig constant de publicitat ataca també a les
més menudes en forma d'ofensiva consumista, condicionant-los a desitjar cada
vegada més i més joguets, a adquirir cada vegada més béns materials, sovint a
preus desorbitats i processos de fabricació gens solidaris, ni amb la cura del
medi ambient ni amb els drets laborals dels i les treballadores.
Per
tant, des d'una perspectiva anticapitalista ens plantegem educar a les noves
generacions en sistemes
com l'intercanvi, l'autoelaboració o el reciclatge dels s eus estris i joguets.
La compra de joguines de segona mà, l’eleboració dels propis regals estimulant la creativitat i aprenentatge de les mes menudes. Afavorir el comerç local, en lloc de les grans cadenes internacionals així com comprar a les tendes de comerc just. Però damunt de tot ensenyar-los a estimar el que tenen. Enlloc d’inculcar-los hàbits consumistes hauriem d’ensenyar-los a valorar el que tenen i a aprendre que el vertader regal és estimar i ser estimat.
Aquesta lluita comença a casa en l’entorn més proper als menuts, incuncant-los que les joguines no tenen diferenciació entre nenes i nens, que han de jugar a alló que més els agrade sense necessitat de tenir cap habilitat específica. Ensenyant-los jocs que afavoreixen la comunicació i el respecte als demés, que desenvolupen la imaginació i la creativitat. Deixant de banda la transmissió d’esteriotips sexistes que potencien la violencia i la competitivitat.
La compra de joguines de segona mà, l’eleboració dels propis regals estimulant la creativitat i aprenentatge de les mes menudes. Afavorir el comerç local, en lloc de les grans cadenes internacionals així com comprar a les tendes de comerc just. Però damunt de tot ensenyar-los a estimar el que tenen. Enlloc d’inculcar-los hàbits consumistes hauriem d’ensenyar-los a valorar el que tenen i a aprendre que el vertader regal és estimar i ser estimat.
Aquesta lluita comença a casa en l’entorn més proper als menuts, incuncant-los que les joguines no tenen diferenciació entre nenes i nens, que han de jugar a alló que més els agrade sense necessitat de tenir cap habilitat específica. Ensenyant-los jocs que afavoreixen la comunicació i el respecte als demés, que desenvolupen la imaginació i la creativitat. Deixant de banda la transmissió d’esteriotips sexistes que potencien la violencia i la competitivitat.
Teòricament
el joc i els joguets haurien de servir per a afavorir el desenvolupament
socioafectiu, sensoriomotor i lingüístic de les i els infants, en realitat la
ingent presència de joguets sexistes al mercat no fa sinó fomentar uns rols i
uns estereotips sexistes que acabaran perpetuant la violència de gènere.
Així
mateix, ens agradaria fer notar com la marca heteropatriarcal dels estereotips
de gènere és present a altres dos elements tan rellevants com els dibuixos
animats i les sèries infantils i juvenils, per una banda, i els videojocs, per
l'altra, ambdós elements importantíssims d'entreteniment per a infants i
adolescents, que acaben esdevenint fonts d'aprenentatge per imitació. Tant en
un cas com en l'altre, les nenes i dones que apareixen es presenten com
fràgils, dòcils, materialistes i amb una excessiva preocupació per la seua
imatge, poc intel·ligents, ocupant professions poc qualificades i sovint
desautoritzades pels seus superiors masculins.
I per descomptat, veurem a aquestes dones hipersexualitzades, sovint amb poca
roba i exhibint uns patrons estètics i unes característiques físiques només
destinades a satisfer als mascles i totalment allunyades de la realitat, el que
acabarà derivant en insatisfacció corporal i tants problemes que ja coneixem.
En canvi, els homes se'ns presenten forts, valents i decidits, ocupant tasques
importants i professions o càrrecs de responsabilitat, associant-se aquestes
imatges a comportaments paternalistes o a la vigorositat que sovint s'exigeix
als homes, uniformant-los també baix un mateix patró hipòcrita i opressor.
Per
tot açò, des de Dones en Lluita Castelló exigim i lluitem per la
desaparició de joguets sexistes, així com de la pressió publicitària a què es
sotmet tant a les famílies com a les xiquetes i xiquets; i també per l’aparició
de nous models de consum ètic i responsable no sols amb el medi, sinó també amb
les persones,respectant tant els seus drets individuals i laborals, com la seua
identitat de gènere, la seua llibertat d'expressió i un desenvolupament òptim
sense discriminació sexual. És tasca de totes tindre una actitud crítica quan
escollim els joguets.
FEMINISME O BARBÀRIE!